Soalan Lazim

Simpanan

Akaun TH akan diklasifikasi sebagai “Tidak Aktif” jika TIADA sebarang transaksi dilakukan melebihi tujuh (7) tahun.


Pendeposit perlu hadir di mana-mana kaunter TH berhampiran dengan membawa dokumen pengenalan diri. 


Pendeposit boleh mengemas kini alamat, nombor telefon dan penamaan waris di mana-mana Pejabat Cawangan TH, Pusat Perkhidmatan TH dan UTC. 


Kluster No. Soalan Jawapan
APA 1. Apakah yang dimaksudkan dengan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit melalui panggilan/emel? Kemudahan bagi urusan mengemaskini nombor telefon bimbit melalui telefon/emel tanpa kehadiran pendeposit di kaunter TH.
2. Siapa yang boleh menggunakan kemudahan ini? Pendeposit TH sahaja.
3. Bila kemudahan ini bermula? 1 September 2020 (Selasa).
4. Sebelum ada kemudahan ini, urusan kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilaksanakan di mana? Kaunter TH Cawangan sahaja.
KENAPA 5. Mengapa kemudahan ini disediakan? Bertujuan untuk:
  • Memberi kemudahan kepada pendeposit yang tidak dapat hadir ke kaunter disebabkan komitmen tugasan dan lain-lain.
  • Menyokong perkhidmatan digitalisasi.
  • Nombor telefon bimbit platform utama perkhidmatan digital THiJARI untuk tujuan penerimaan TAC melalui SMS.
  • Kemaskini maklumat profil pendeposit terkini.
  • Platform penyampaian maklumat dan informasi berkaitan TH.
6. Mengapa kemudahan ini diwujudkan sekarang dan tidak dahulu lagi? Inisiatif baru yang disediakan oleh TH bagi menyokong perkhidmatan atas talian dan digital pada masa kini
7. Adakah kemudahan yang dilaksanakan mematuhi peraturan atau polisi Bank Negara Malaysia?

Kemudahan yang disediakan telah mengambilkira polisi Bank Negara Malaysia berkenaan Electronic Know-Your-Customer (e-KYC) bagi tujuan pengesahan diri menggunakan teknologi yang dicadangkan bagi mengurangkan risiko transaksi secara maya atau tidak bersemuka iaitu:

  1. Sesuatu yang pelanggan miliki, contoh kad pengenalan dan nombor telefon;
  2. Sesuatu yang pelanggan ketahui, contoh nombor pin, maklumat transaksi, dan maklumat diri; dan
  3. Sesuatu yang merupakan pelanggan, contoh biometrik jari, iris mata dan wajah.

Untuk inisiatif ini, pengesahan diri dilaksanakan melalui Sistem ALIS Jabatan Pendaftaran Negara bagi mendapat dan mengesahkan maklumat serta gambar pendeposit.

SYARAT PERMOHONAN 8. Apakah dokumen yang diperlukan? Pendeposit perlu memajukan dokumen:
  • Salinan kad pengenalan berpalang (UNTUK KEGUNAAN TH SAHAJA)
  • Salinan tiga (3) bulan penyata bil telefon terkini atas nama pemohon
  • Memiliki alamat emel sendiri
9. Bagaimana cara atau kaedah untuk pendeposit menghantar dokumen? Pendeposit boleh menghantar salinan dokumen melalui e-mel di th-info@lth.gov.my.
10. Sekiranya tiada tiga (3) bulan penyata bil terkini? Dokumen apa yang perlu dimajukan. Pendeposit perlu memajukan salinan Requisition Form yang disahkan daripada Syarikat Telco yang berdaftar.
11. Adakah pendeposit yang melanggan pelan prepaid tanpa penyata bil atas nama pemohon boleh membuat urusan ini? TIDAK. Pendeposit disarankan untuk hadir ke pejabat TH Cawangan yang berhampiran.
12. Sekiranya pendeposit TH tidak mempunyai nombor telefon bimbit, adakah boleh menggunakan nombor telefon bimbit ahli keluarga yang lain? TIDAK. Pendeposit perlu mempunyai nombor telefon bimbit yang didaftarkan atas nama pendeposit sendiri kerana melibatkan penerimaan TAC melalui SMS.
13. Adakah kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilakukan untuk akaun anak di bawah jagaan? BOLEH.
LAIN-LAIN 14. Apakah maklumat kemaskini peribadi lain yang boleh dilaksanakan melalui THCC? Urusan kemaskini maklumat peribadi yang boleh dilaksanakan melalui THCC adalah:
  1. Gelaran
  2. Nombor telefon rumah/pejabat
  3. Alamat Emel
  4. Alamat Surat Menyurat
  5. Status Perkahwinan
  6. Maklumat Pasangan (Nama)
  7. Pengesahan Hebahan Promosi & Pemasaran
  8. Maklumat Perniagaan/Syarikat
15. Adakah urusan kemaskini maklumat peribadi lain memerlukan dokumen yang sama? TIDAK. Salinan dokumen yang dinyatakan adalah bagi urusan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit sahaja.
16. Adakah sebarang caj atau bayaran yang dikenakan untuk kemudahan ini? Tiada sebarang caj atau bayaran dikenakan.
17. Tempoh masa kemaskini yang diambil oleh TH? Dua (2) hari bekerja. Ianya tertakluk kepada kelulusan setelah semakan pengesahan pemohon sebenar dilaksanakan
18. Adakah pendeposit yang berada
di Luar Negara boleh melaksanakan urusan ini?
BOLEH. Pendeposit perlu melalui proses yang ditetapkan.
19. Bagaimana pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai kemudahan ini?

Pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut dengan :

  • Menghubungi Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian +603-6207 1919
  • Laman website Rasmi TH iaitu www.tabunghaji.gov.my

 


Inisiatif pengelasan Akaun Tidak Aktif ini merupakan satu langkah keselamatan bagi melindungi akaun-akaun pelanggan daripada sebarang transaksi yang mencurigakan.


Profil peribadi perlu dikemas kini bagi memudahkan TH menghubungi pendeposit serta  mengelak daripada berlakunya kes surat tawaran haji yang tidak diterima kerana bertukar alamat.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi :

Tabung Haji Contact Centre (THCC)

Telefon: +603 - 6207 1919
Faks: +603 - 7728 4959
Emel : th-info@lth.gov.my

Waktu Operasi : 8:00 pagi - 6:30 petang 
(Beroperasi pada hari Isnin hingga Ahad. Kecuali pada cuti umum mengikut Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur)


Soalan Lazim

Simpanan

Akaun TH akan diklasifikasi sebagai “Tidak Aktif” jika TIADA sebarang transaksi dilakukan melebihi tujuh (7) tahun.


Pendeposit perlu hadir di mana-mana kaunter TH berhampiran dengan membawa dokumen pengenalan diri. 


Pendeposit boleh mengemas kini alamat, nombor telefon dan penamaan waris di mana-mana Pejabat Cawangan TH, Pusat Perkhidmatan TH dan UTC. 


Kluster No. Soalan Jawapan
APA 1. Apakah yang dimaksudkan dengan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit melalui panggilan/emel? Kemudahan bagi urusan mengemaskini nombor telefon bimbit melalui telefon/emel tanpa kehadiran pendeposit di kaunter TH.
2. Siapa yang boleh menggunakan kemudahan ini? Pendeposit TH sahaja.
3. Bila kemudahan ini bermula? 1 September 2020 (Selasa).
4. Sebelum ada kemudahan ini, urusan kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilaksanakan di mana? Kaunter TH Cawangan sahaja.
KENAPA 5. Mengapa kemudahan ini disediakan? Bertujuan untuk:
  • Memberi kemudahan kepada pendeposit yang tidak dapat hadir ke kaunter disebabkan komitmen tugasan dan lain-lain.
  • Menyokong perkhidmatan digitalisasi.
  • Nombor telefon bimbit platform utama perkhidmatan digital THiJARI untuk tujuan penerimaan TAC melalui SMS.
  • Kemaskini maklumat profil pendeposit terkini.
  • Platform penyampaian maklumat dan informasi berkaitan TH.
6. Mengapa kemudahan ini diwujudkan sekarang dan tidak dahulu lagi? Inisiatif baru yang disediakan oleh TH bagi menyokong perkhidmatan atas talian dan digital pada masa kini
7. Adakah kemudahan yang dilaksanakan mematuhi peraturan atau polisi Bank Negara Malaysia?

Kemudahan yang disediakan telah mengambilkira polisi Bank Negara Malaysia berkenaan Electronic Know-Your-Customer (e-KYC) bagi tujuan pengesahan diri menggunakan teknologi yang dicadangkan bagi mengurangkan risiko transaksi secara maya atau tidak bersemuka iaitu:

  1. Sesuatu yang pelanggan miliki, contoh kad pengenalan dan nombor telefon;
  2. Sesuatu yang pelanggan ketahui, contoh nombor pin, maklumat transaksi, dan maklumat diri; dan
  3. Sesuatu yang merupakan pelanggan, contoh biometrik jari, iris mata dan wajah.

Untuk inisiatif ini, pengesahan diri dilaksanakan melalui Sistem ALIS Jabatan Pendaftaran Negara bagi mendapat dan mengesahkan maklumat serta gambar pendeposit.

SYARAT PERMOHONAN 8. Apakah dokumen yang diperlukan? Pendeposit perlu memajukan dokumen:
  • Salinan kad pengenalan berpalang (UNTUK KEGUNAAN TH SAHAJA)
  • Salinan tiga (3) bulan penyata bil telefon terkini atas nama pemohon
  • Memiliki alamat emel sendiri
9. Bagaimana cara atau kaedah untuk pendeposit menghantar dokumen? Pendeposit boleh menghantar salinan dokumen melalui e-mel di th-info@lth.gov.my.
10. Sekiranya tiada tiga (3) bulan penyata bil terkini? Dokumen apa yang perlu dimajukan. Pendeposit perlu memajukan salinan Requisition Form yang disahkan daripada Syarikat Telco yang berdaftar.
11. Adakah pendeposit yang melanggan pelan prepaid tanpa penyata bil atas nama pemohon boleh membuat urusan ini? TIDAK. Pendeposit disarankan untuk hadir ke pejabat TH Cawangan yang berhampiran.
12. Sekiranya pendeposit TH tidak mempunyai nombor telefon bimbit, adakah boleh menggunakan nombor telefon bimbit ahli keluarga yang lain? TIDAK. Pendeposit perlu mempunyai nombor telefon bimbit yang didaftarkan atas nama pendeposit sendiri kerana melibatkan penerimaan TAC melalui SMS.
13. Adakah kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilakukan untuk akaun anak di bawah jagaan? BOLEH.
LAIN-LAIN 14. Apakah maklumat kemaskini peribadi lain yang boleh dilaksanakan melalui THCC? Urusan kemaskini maklumat peribadi yang boleh dilaksanakan melalui THCC adalah:
  1. Gelaran
  2. Nombor telefon rumah/pejabat
  3. Alamat Emel
  4. Alamat Surat Menyurat
  5. Status Perkahwinan
  6. Maklumat Pasangan (Nama)
  7. Pengesahan Hebahan Promosi & Pemasaran
  8. Maklumat Perniagaan/Syarikat
15. Adakah urusan kemaskini maklumat peribadi lain memerlukan dokumen yang sama? TIDAK. Salinan dokumen yang dinyatakan adalah bagi urusan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit sahaja.
16. Adakah sebarang caj atau bayaran yang dikenakan untuk kemudahan ini? Tiada sebarang caj atau bayaran dikenakan.
17. Tempoh masa kemaskini yang diambil oleh TH? Dua (2) hari bekerja. Ianya tertakluk kepada kelulusan setelah semakan pengesahan pemohon sebenar dilaksanakan
18. Adakah pendeposit yang berada
di Luar Negara boleh melaksanakan urusan ini?
BOLEH. Pendeposit perlu melalui proses yang ditetapkan.
19. Bagaimana pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai kemudahan ini?

Pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut dengan :

  • Menghubungi Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian +603-6207 1919
  • Laman website Rasmi TH iaitu www.tabunghaji.gov.my

 


Inisiatif pengelasan Akaun Tidak Aktif ini merupakan satu langkah keselamatan bagi melindungi akaun-akaun pelanggan daripada sebarang transaksi yang mencurigakan.


Profil peribadi perlu dikemas kini bagi memudahkan TH menghubungi pendeposit serta  mengelak daripada berlakunya kes surat tawaran haji yang tidak diterima kerana bertukar alamat.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi :

Tabung Haji Contact Centre (THCC)

Telefon: +603 - 6207 1919
Faks: +603 - 7728 4959
Emel : th-info@lth.gov.my

Waktu Operasi : 8:00 pagi - 6:30 petang 
(Beroperasi pada hari Isnin hingga Ahad. Kecuali pada cuti umum mengikut Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur)